Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Impressie van de invloed van opvoeders, vrienden en leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs op de culturele ontwikkeling van kinderen.
Beeldende vorming. --- Didactics of the arts --- Kunstzinnige vorming --- Lager onderwijs --- Muzische vorming --- Ondernemingszin --- kunstopvoeding --- Cultuureducatie --- Verbeelding
Choose an application
Selfies zie je overal: van Facebook en Twitter tot in kranten en tijdschriften, de selfie is niet meer weg te denken. En iedereen doet het: van de paus tot aan de president van de Verenigde Staten en van soapies tot je beste vrienden. Maar wist je ook dat selfies al eeuwenoud zijn? De eerste selfies die zijn ontdekt, werden veertigduizend jaar geleden gemaakt! Selfies vertellen heel veel over de tijd waarin mensen leefden en over de manier waarop mensen kunst maakten. Wist jij dat Rembrandt de selfiekoning van zijn tijd was? Waarom Van Gogh een stuk van zijn oor afsneed? Hoe Frida Kahlo zicht voelde toen haar grote liefde het uitmaakte? Welke Russische prinses in 1914 een foto van zichzelf maakte in een spiegel om naar een vriend te sturen? En dat Andy Warhol kunstwerken maakte die de selfie van nu nog steeds beïnvloeden? Je ontdekt het - en nog veel meer - in Selfie.
selfies --- Zelfportretten --- Beeldvorming --- Kunstzinnige vorming --- Kinderen --- Zelfportretten. --- Zelfportret --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Cultuureducatie --- Verbeelding
Choose an application
Nummer 100 van 'Boekman : tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid' is gewijd aan talentontwikkeling bij kinderen en jongeren. In het redactioneel wordt gesteld dat kunstbeoefening vaardigheden stimuleert als improvisatievermogen, samenwerken, digitale geletterdheid, een kritische houding, zoeken naar nieuwe invalshoeken en oplossingen – vaardigheden die in de 21e eeuw belangrijk zijn. De vraag is: 'Wie stimuleert het artistieke talent?'. In ruim twintig bijdragen wordt onderzocht hoe het kunstonderwijs in het basis- en het voortgezet onderwijs vorm zou moeten krijgen om (beter) aan te sluiten op het kunstvakonderwijs en wat initiatieven buiten het onderwijs en binnen het kunstvakonderwijs opleveren. Gesteld wordt dat een cultuuromslag in het onderwijs nodig is en dat de overheid een duidelijker visie zou moeten hebben op talentontwikkeling. 'Boekman' wordt uitgegeven door de Boekmanstichting die als doel heeft het met elkaar in contact brengen van wetenschap, openbaar bestuur, culturele sectoren, kunstenaars en kunstliefhebbers. Het verschijnt 4 x per jaar (een nummer is los te bestellen). © NBD Biblion - Jannetta van der Zee Boekman 100, tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid, is gewijd aan een buitengewoon actueel onderwerp: Kunst in en buiten de klas. Wie stimuleert het artistieke talent? Een keur aan specialisten buigt zich over de vraag hoe en waar de kunstzinnige kiem tot bloei wordt gebracht. Hoe is het gesteld met de kunstzinnige oriëntatie in het basisonderwijs en waarom verzandt deze zo vaak in knutselen op de vrijdagmiddag? Waarom is er zo'n groot contrast in de manier waarop het kunstonderwijs op middelbare scholen vorm krijgt? Er is dringend behoefte aan een andere visie op onderwijs waarin creatief, onderzoekend en ontwerpend leren centraal staat. Dat sluit aan bij de 21ste-eeuwse vaardigheden, en de eisen van het kunstvakonderwijs. Naast overheden, publieke cultuurfondsen en het onderwijs, zijn er ook ontelbaar veel culturele instellingen en particulieren betrokken bij artistieke talentontwikkeling, een verbrokkeld maar zich dynamisch ontwikkelend landschap. De auteurs in Boekman 100 pleiten voor een cultuuromslag, waarbij de dynamiek in het kunstenlandschap wordt ondersteund door een integrale en consequente overheidsvisie. (flaptekst)
cultuureducatie --- cultuurparticipatie --- kunstopvoeding --- muzische vorming --- Sociology of culture --- Kunstonderwijs ; Nederland --- Kunstonderwijs ; Nederland. --- tijdschrift kunst --- MAD-faculty 14
Choose an application
Ingegaan wordt op het innerlijke proces van verbeelding en de diverse uitdrukkingsvormen van drama binnen praktijksituaties. Centraal staat het methodisch aanbieden van drama-activiteiten alsmede toepassingsmogelijkheden voor drama binnen de dagelijkse leefsituatie in instellingen.
Dramatische expressie. --- Agologie --- Ergotherapie --- Activiteitenbegeleiding --- Activiteiten Dagelijks Leven --- Zelfstudie --- Dramatische vorming --- Maatschappelijk werk --- Theater --- Kunstzinnige vorming --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Media --- Kleuter
Choose an application
'Beleving' en 'authenticiteit' zijn de modewoorden in de hedendaagse economie. Ook in de culturele wereld hebben deze begrippen hun intrede gedaan. Directeurs, managers en curatoren streven er meer dan ooit naar een verruimende ervaring te creëren voor hun publiek.Cultuur is beleven bestudeert de belevingseconomie in de culturele sector aan de hand van hedendaagse theorie en Vlaamse en Nederlandse praktijkvoorbeelden. 'Beleving' en 'authenticiteit' zijn immers geen neutrale begrippen. Zo kunnen we ons afvragen in welke mate we authenticiteit kunnen ensceneren. Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre beleving wezenlijk bijdraagt tot de culturele participatie en competentie van het publiek. Hoe gaan we om met de schijnbare contradicties die deze begrippen bevatten en hoe kunnen we beleving en authenticiteit waardevol maken? Het antwoord lezen we in dit boek. (Bron: covertekst)
cultuursociologie --- cultuureducatie --- Sociology of cultural policy --- cultuurbeleid --- cultuurconsumptie --- Economics --- Cultuurmanagement --- cultuur --- 008 --- Cultuur --- Belevingseconomie --- Cultuur. --- Belevingseconomie. --- Cultural industries --- Economic aspects --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Arts --- Management
Choose an application
Workshops van 23 kunstenaars om zelf aan de slag te gaan met kunst, met aandacht voor ontdekken en experimenteren met nieuwe vormen.
Didactics of the arts --- fine arts --- artists [visual artists] --- workshops [seminars] --- expression --- Kunsttechnieken --- Kunsttechnieken. --- kunsteducatie --- fine arts [discipline] --- 456.7 --- cultuureducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- kunsteducatie.
Choose an application
Vliegen (werkwoord) in de kunst. --- Wereldoriëntatie --- Basisonderwijs. --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Kunstzinnige vorming --- Beeldopvoeding --- Panamarenko --- Vliegen (werkwoord) --- Beeldeducatie --- Cultuureducatie --- Verbeelding
Choose an application
Handleiding voor eigentijds cultuuronderwijs in het basisonderwijs.
Didactics of the arts --- cultuur --- didactiek --- cultuureducatie --- KHCA --- #SBIB:37H0 --- Culturele vorming ; onderwijs --- #SBIB:316.334.1O360 --- #SBIB:316.7C316 --- Culturele vorming --- Cultuureducatie --- Omgevingsonderwijs --- 476.4 --- Pedagogie --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- Vormingswerk --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- 456.7 --- kunsteducatie --- kunstonderwijs --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding
Choose an application
Jasmien Repriels, 30 mei 2017Hervé Tullet is met dit boek zeker niet aan zijn debuut toe. Hij heeft meer dan zeventig kunstboeken voor kinderen op zijn naam staan. Hij is niet alleen auteur over kunst, maar ook kunst-maker. Of liever, hij inspireert anderen om tot kunst te komen. Zo geeft hij workshops aan groepen mensen over de hele wereld. In ?Kunstworkshops voor kinderen? krijg je van enkele van zijn favoriete workshops een hands-on instructie, waar je zo mee aan de slag kan. In zijn welkomstwoord vertelt Hervé dat het maken van kunst vertrekt vanuit het principe dat kunst het middel is, en niet het eindresultaat. Het belangrijkste is dat kinderen de energie van het creëren ervaren. Door te exp [lees meer]erimenteren met materiaal, techniek en tempo komen ze tot onverwachte resultaten. Het plezier en de energie die het proces met zich meebrengt is de kunst waarnaar gestreefd wordt. Als leider is het jouw taak die energie te stimuleren, te leiden en te zien wanneer het goed is. Ben je aan je debuut toe? Geen probleem, je wordt voorzien van een hele hoop praktische tips die je meteen op weg helpen. De elf workshops zijn telkens voor vier tot vierenveertig deelnemers (meer mag uiteraard ook) en zijn steeds opgebouwd volgens hetzelfde stramien. In de voorbereiding worden de beginsituatie en het materiaal beschreven. Hervé werkt niet met lijstjes maar met een doorlopende tekst. Dat wekt de indruk dat je een verhaaltje leest, wat leuk is. Maar een lijstje is soms ook wel gewoon handig. De workshop zelf wordt stap voor stap begeleid. De mondelinge instructies die de leider aan de groep geeft zijn telkens in het vet gedrukt en bestaan uit korte, duidelijke zinnen. Tussen die instructies staat hoe Hervé zelf reageert op wat er gebeurt. Hoe stimuleert hij kinderen om verder te gaan? Hoe krijgt hij meer dynamiek in het proces? Als je zelf niet zo creatief bent ingesteld, kan je de opdrachten gewoon overnemen. Het is natuurlijk ook toegestaan je eigen versie te gebruiken!Bij elke workshop geeft Hervé ook een aantal variaties op de thema?s mee. Bedoeling is dat je de workshop een keertje uitprobeert en dan aanpast naar je eigen ervaring en gevoel. Alle workshops zijn zeer laagdrempelig. Iedereen kan eraan deelnemen en alles is goed. Op de linkerpagina krijg je de titel en een korte beschrijving van het werk. Ook hier wordt eerder de dynamiek van het proces beschreven dan het uiteindelijke resultaat. De eigenlijke instructies zijn op witte pagina?s gedrukt die als het ware op het kunstwerk in kwestie liggen. Al die prachtige kunstwerken geven je een idee van wat je kan verwachten en zijn ook gewoon erg mooi om naar te kijken. De vele krabbels doorheen de tekst en in de kantlijn wekken de indruk dat het om een kladversie gaat uit een notablok en maken het geheel van het boek erg dynamisch. Tot slot volgt er nog een mooi essay door Sophie Van der Linden (auteur, redacteur, kinderboekenrecensent) over de workshops van Hervé Tullet. Als lezer wordt je zin om erin te vliegen alleen maar groter! Helemaal achteraan vinden we nog een aantal pagina?s met mooie foto?s van zijn workshops. Je kan de elf uit het boek zo herkennen. Als je al deze workshops hebt uitgetest, daagt Hervé je uit om zelf te verzinnen en verder te gaan. Een mooi einde aan dit inspirerende boek. Of is het net een begin? Mijn vingers jeuken al om ermee aan de slag te gaan!30 mei 2017© Pluizer67http://www.pluizer.be
creativiteit --- knutselen --- Workshops --- Schilderen --- Tekenen --- Kunstzinnige vorming --- Kunst --- Didactics of the arts --- kinderen --- beeldende expressie --- Workshop --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Interactieve boeken. --- Kunst, schilderen, tekenen. --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education
Choose an application
Kever Kamiel neemt kinderen mee op een reis langs dertig wereldberoemde schilderijen, van heel lang geleden (Van Eyck) tot niet zo lang geleden (Warhol). Groot informatief prentenboek waarin de illustrator op elke pagina een bewerkte versie van een beroemd doek toont op een gekleurde museummuur, naast een kleine kleurenafbeelding van het oorspronkelijke werk. Wasberen nemen bijvoorbeeld de plaats in van meneer en mevrouw Arnolfini in het portret van Jan van Eyck. De bewerking (met uitleg) doet wat geforceerd aan, maar zal de doelgroep aanspreken en het kijken toegankelijker maken. Op elke pagina kun je op zoek naar Kamiel, wat de ogen goed laat dwalen over de pagina's. Naast de bewerking geeft de auteur bij elk schilderij een aanzienlijke hoeveelheid kunsthistorische informatie. De tekst – in klein zwart lettertype met schreef, afgewisseld door woorden of delen van zinnen in gekleurde blokletters – is aangepast aan de belevingswereld van (jonge) kinderen. Fraaie uitgave om samen te bekijken, gedoseerd te lezen en te bespreken. Vanaf ca. 5 t/m 9 jaar. © NBD Biblion Kever Kamiel neemt je mee op een reis langs dertig wereldberoemde schilderijen, van heel lang geleden (Van Eyck) tot niet zo lang geleden (Warhol). Speelse kennismaking met kunst via leuke informatieve verhaaltjes, afbeeldingen van de kunstwerken en zoekopdracht. Vanaf ca. 5 t/m 9 jaar.
Schilderkunst. --- Art --- Juvenile literature --- PXL-Education 2016 --- didactiek van de kunst --- basisonderwijs --- schilderkunst --- prentenboek --- Kunsten --- Kunstzinnige vorming --- Schilderijen --- Muzische vorming --- Schilderkunst --- Kinderen --- Geschiedenis --- Kunst --- Schilderij --- Kind --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Tekenkunst
Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|